Během voleb se setkáváme s řadou marketingových prvků v praxi. Několikatýdenní běsnění marketingových týmů kandidátů je někdy ukázkovým příkladem toho, reklamní kampaně dělat a jak je nedělat. Pokud se však budete chtít politickému marketingu dostat více pod kůži, nabízí se otázka, kde se vlastně vzal a kde se zrodil? Pojďme nahlédnout trochu do historie.
Všechno to začalo v roce 1989
Dalo by se říct, že marketingová historie sahá do dob dávno minulých, ale pokud zůstaneme v Česku a zaměříme se na reklamu tak, jak ji známe dnes, objevovat jsme ji začali zhruba v roce 1989. Tehdy totiž s touto politickou propagací přišli Američané a my jsme ji začali do jisté míry kopírovat. Ostatně už při kampani Občanského fóra s ní Američan pomáhali, ovšem posléze byli nespokojení s tím, že nikdo nechtěl pracovat tak, jak oni vyžadovali.
Ze strany Čechů však i po této zkušenosti vyplývalo několik zajímavých, jindy však marných pokusů o takzvaný cílený marketing. Vyskytoval se stále častěji, ovšem ten pravý průlom nastal v okamžiku, kdy své dveře otevřely sociální sítě. Jako první, kdo začal využívat sociální sítě pro politický marketing byla strana ODS, která měla od samotného počátku najatého také marketéra a volebního manažera.
Zlom přišel v roce 2006
Pravděpodobně nejvýraznější projev politického marketingu na sociálních sítích byl u nás zaznamenaný při volbách roku 2006. Tehdy se používaly sociální sítě jako Facebook a Twitter. Došlo k prvním pobídkám vyjadřování podpory na internetu, i když se samozřejmě politické strany začaly setkávat s tím, že ne každé přesdílení se také nese v politickém duchu.
V tomto roce však vznikla také nová politická strana TOP 09, která se rozhodla svou kampaň pojmout stejně jako Barack Obama. Poprvé se tak začala reklama cílit také na lokality, což se ve výsledku odrazilo i na popularitě v jednotlivých krajích.